Skip to Store Area:

Profisportshop

Cosul meu
0 Items - 0,0 RON

Reguli de joc pentru snooker

La startul partidei, bilele colorate sunt plasate pe punctele atribuite lor pe masa, iar bilele rosii sunt plasate intr-un triunghi cu varful spre capatul mesei, cu bila din varf cat mai aproape posibil de bila, roz fara s-o atinga pe aceasta.

Ideea de baza a jocului este ca jucatorii sa incerce alternativ sa introduca bilele in buzunare, obtinand la fiecare lovitura un numar de puncte. Cand nu este posibila introducerea de bile, trebuie astfel jucat incat adversarului sa-i ramana pe masa o pozitie dificila pentru a introduce bile (lovitura de siguranta - safety shot).

Pentru marcarea de puncte, un jucator trebuie sa introduca mai intai o bila rosie (orice bila rosie in orice buzunar, loviturile la bilele rosii nu sunt lovituri anuntate). Dupa introducerea unei bile rosii, sportivul trebuie sa introduca o bila colorata (orice bila colorata in orice buzunar). Daca dintr-o singura lovitura la bila rosie este introdusa mai mult decat o singura bila rosie, este punctata si aceasta, dar la lovitura urmatoare se va putea introduce o singura bila colorata, dupa care va urma tot o lovitura la bilele rosii. Pentru introducerea unei bile rosii se acorda 1 punct, iar pentru fiecare bila colorata punctajul este urmatorul: galben 2 puncte, verde 3 puncte, maro 4 puncte, albastru 5 puncte, roz 6 puncte, negru 7 puncte. Dupa introducerea unei bile rosii, se nominalizeaza bila colorata la care se joaca.

Bilele rosii introduse raman in buzunare, iar bilele colorate sunt repuse pe masa, pe punctul de la inceputul partidei. Daca punctul pe care trebuie repusa bila este ocupat de alta bila atunci bila respectiva este repusa pe masa pe punctul liber al bilei, de cea mai mare valoare care nu se afla in acel moment pe punctul sau, si lasata acolo pana cand este din nou introdusa. In eventualitatea ca punctul nici unei bile colorate nu e liber, atunci bila respectiva este postata cat mai aproape de punctul sau pe axa longitudinala a mesei, spre manta din capul mesei.

In momentul in care ultima bila rosie a fost introdusa, sportivul poate juca orice bila colorata. Dupa introducerea si a acestei bile colorate, aceasta este repusa pe masa dupa care bilele colorate trebuie introduse pe rand, strict in ordinea crescatoare a valorii lor (galben-verde-maro-albastru-roz-negru) in oricare din buzunarele mesei. Dupa introducerea bilelor rosii, cand se joaca la bilele colorate in ordine, bila colorata odata introdusa ramane in buzunar (nu mai este repusa pe masa).

Acumularea de puncte printr-o serie de lovituri reusite succesive care duc la castigarea partidei se numeste break. Scorul maxim posibil, rezultat din introducerea succesiva a 15 bile rosii alternativ cu de 15 ori bila neagra, plus toate bilele colorate in ordine este de 147 puncte (maximum break = 15 (15 rosii x 1 punct) + 105 ( 15 negre x 7 puncte) +7+6+5+4+3+2).

La un moment dat, in cursul unei partide, se poate constata ca pe masa nu mai sunt suficiente puncte disponibile pentru a mai ajunge scorul detinut in acel moment de adversar. In acel moment scorul mai poate fi intors numai prin puncte obtinute din eventualele faulturi comise de adversar.


Un fault la jocul de snooker poate fi comis in mai multe feluri si asigura un minim de 4 puncte adversarului. Valoarea penalizarii depinde de bila asupra careia s-a comis faultul; faulturile asupra bilelor colorate care valoreaza mai mult de 4 puncte se penalizeaza cu valoarea bilei respective. In eventualitatea unui fault comis cu mai mult de o bila, faultul se penalizeaza numai cu punctele aferente celei mai valoroase bile implicate (dar nu mai putin de 4 puncte).

Termenul de snooker inseamna pozitionarea bilei-tinta in spatele altei bile, astfel ca bila tinta sa nu poata fi atinsa printr-o lovitura directa. Acest lucru se poate intampla neintentionat sau intentionat din dorinta unui jucator de a castiga puncte pe seama eventualelor faulturi ale adversarului.

Urmatoarele situatii de joc constituie faulturi:

1) Neatingerea nici unei bile.

2) Introducerea bilei albe. In cazul introducerii bilei albe, adversarul va juca bila alba din orice punct din interiorul zonei D.

3) Introducerea gresita a unei bile ( introducerea unei bile colorate cand bila tinta este o bila rosie, introducerea unei bile colorate cand bila tinta trebuie sa fie alta bila colorata, introducerea unei bile rosii cand bila tinta este o bila colorata ).

4) Lovitura condusa.

5) Lovirea bilei albe cand inca se afla in miscare.

6) Lovirea bilei albe cand orice alta bila de pe masa se afla inca in miscare.

7) Executarea unei lovituri, atunci cand minim un picior al sportivului nu atinge solul.

8) Lovirea bilei albe cu orice altceva in afara de varful tacului.

9) Atingerea bilei cu corpul, elemente de imbracaminte, accesorii de joc, etc..

10) Provocarea sariturii bilei albe peste alta bila intentionat sau accidental.

11) Jucatul bilei peste rand. 

Penalizarea pentru fault este de 4 puncte care sunt trecute la adversar, cu exceptia cazului in care faultul a fost comis cu o bila cu valoare mai mare (albastra, roz sau negru), caz in care faultul se penalizeaza cu valoarea bilei respective. In eventualitatea comiterii faultului cu mai mult decat o singura bila, penalizarea are valoarea numai a celei mai valoroase bile implicate, dar nu mai putin de 4 puncte.

In anumite situatii, prin comiterea unui fault, sportivul care l-a comis poate pune adversarul intr-o situatie defavorabila, de exemplu poate lasa o pozitie de snooker. De aceea, dupa orice fault comis de un jucator, adversarul ii poate cere sa continue tot el jocul din pozitia rezultata. 

Daca sportivul care joaca dintr-o pozitie de snooker nu atinge bila tinta, adversarul are optiunea de a-l obliga sa rejoace bila din aceeasi pozitie (toate bilele miscate se repun in pozitia avuta inaintea loviturii). Aceasta lovitura este cunoscuta sub numele de ratare (miss). Trei repetari consecutive ale greselii cu bila din aceeasi pozitie duc la pierderea automata a meciului - aceasta regula se aplica in competitiile profesioniste. In competitiile de amatori, dupa ratarea de trei ori a repetarii loviturii (practic dupa patru faulturi), se joaca bila din pozitia ramasa (de catre adversar sau, la cererea acestuia, tot de catre sportivul care a comis ratarile).

Lovitura de spargere la inceputul jocului se executa cu bila alba plasata oriunde in zona D. Pentru ca la jocul de snooker este extrem de dificila introducerea unei bile rosii direct din lovitura de spargere, este o practica uzuala pentru jucatori la spargere sa loveasca astfel incat dupa atingerea bilelor rosii, bila alba sa revina cat mai aproape de manta din capatul mesei (preferabil in spatele uneia din bilele colorate de pe linia de capat), aceasta fiind o lovitura safe.

Sfarsitul jocului este teoretic atunci cand s-a introdus si bila neagra, dupa seria de lovituri in ordine crescatoare la bilele colorate.

Daca, dupa introducerea bilei negre, scorul este egal, bila neagra se pune pe punctul sau si se trage la sorti care dintre jucatori reia jocul din zona D. Acest joc este cunoscut sub numele de "jocul la bila neagra". Jucatorul care introduce bila neagra castiga meciul, iar in cazul comiterii unui fault, cel care l-a comis pierde meciul.